Witamina D, jak brak słońca wpływa na nasze zdrowie?

Witamina D nie na darmo jest zwana witaminą słońca. Promienie słoneczne stanowią jedynie źródło tej witaminy. Nie uzupełnimy jej wraz z pożywieniem, a sporadyczna ekspozycja

Witamina D nie na darmo jest zwana witaminą słońca. Promienie słoneczne stanowią jedynie źródło tej witaminy. Nie uzupełnimy jej wraz z pożywieniem, a sporadyczna ekspozycja na słońce zapewne nie jest wystarczająca. Klimat, w jakim żyjemy skazuje nas nie niedobory tej witaminy. Badania wyraźnie wskazują, że niemalże wszystkie osoby, które nie suplementują dodatkowo witaminy D, mają jej niedobór w organizmie.

 

Jakie są objawy niedoboru witaminy D?

 

Do głównych objawów niedoboru zalicza się:

 

  • bóle kostno-stawowe
  • bóle mięśni
  • obniżony apetyt
  • zaburzenia funkcjonowania jelit (biegunki, zaparcia)
  • trudności z zasypianiem i częste wybudzanie się w nocy
  • zaburzenia psychiczne, w tym depresja
  • problemy ze wzrokiem
  • refluks, zgaga

To tylko najpopularniejsze objawy. Mimo, że jeszcze do niedawna witamina D była kojarzona jedynie z zapobieganiem krzywicy u noworodków, to teraz już wiadomo, jest ona niezbędna dla wszystkich tkanek organizmu zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Niedobór witaminy D może uniemożliwić wyleczenie nawet tak drobnej choroby jak przeziębienie.

 

Zalety stosowania witaminy D

 

Coraz więcej osób uświadamia sobie, że witamina D, podobnie jak witamina C ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Najnowsze badania wskazują, że osoby posiadające odpowiedni poziom wit. D znacznie rzadziej łapią infekcje górnych dróg oddechowych, natomiast jeśli one już wystąpią, to przebiegają zdecydowanie łagodniej! Ponadto witamina D:

  • wzmacnia układ krwionośny i znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru i zawału
  • wzmacnia kości, mięśnie i zęby
  • działa pozytywnie na układ nerwowy, poprawia nastrój i wykazuje działanie adaptogenne. Odpowiedni poziom tej witaminy pozwala zapobiec depresji, lękom a nawet schizofrenii
  • obniża ryzyko zachorowania na raka – niektóre badania już to potwierdzają, w szczególności w odniesieniu do raka jelita grubego. Wciąż prowadzone są badania w tej kwestii, gdyż bardzo prawdopodobne jest, że odpowiednia ilość witaminy D może zapobiec wystąpieniu różnych typów nowotworów.

 

Oczywiście witamina D nie stanowi panaceum na wszystkie choroby, jednak jest bardzo ważnym czynnikiem prozdrowotnym
W przebiegu bardzo wielu chorób możemy zaobserwować zbyt niski poziom witaminy D:

 

  • Przy poziomie niższym niż 30 ng/ml witaminy D3- mogą pojawić się  problemy z układem sercowo-naczyniowym
  • Przy poziomie niższym  niż  20 ng/ml witaminy D3- mogą wystąpić choroby autoimmunologiczne,  m.in. choroba Hashimoto, choroba Leśniowskiego-Crohna, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), cukrzyca, astma
  • Przy poziomie niższym niż 10 ng/ml witaminy D3- mogą pojawić się  nowotwory!!! W tym wypadku najważniejszym działaniem antynowotworowym jest podniesienie poziomu witaminy D3 powyżej 100 ng/ml

 

Jaką dawkę przyjmować?

 

Przed podjęciem suplementacji warto zbadać poziom witaminy D i na podstawie wyniku dostosować odpowiednią suplementację. Należy uzbroić się w cierpliwość, gdyż przy znacznych niedoborach poziom uzupełnia się powoli. Należy przyjmować witaminę D wraz z posiłkiem, gdyż należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *