Co jeść, żeby mieć zdrowe i silne serce?

Serce jest jednym z najważniejszych organów w naszym ciele. Codziennie ciężko pracuje, pompując ok. 7 tysięcy litrów krwi. Zdrowy styl życia, a zwłaszcza zbilansowana dieta

Serce jest jednym z najważniejszych organów w naszym ciele. Codziennie ciężko pracuje, pompując ok. 7 tysięcy litrów krwi. Zdrowy styl życia, a zwłaszcza zbilansowana dieta jest czynnikiem, który ma istotny wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie. O których produktach warto zatem pamiętać, by cieszyć się zdrowym i silnym sercem przez długie lata?

Dietetycy są zgodni, że w walce o mocne serce najlepiej sprawdzi się dieta mieszkańców krajów położonych w basenie Morza Śródziemnego. Dieta śródziemnomorska obfituje w świeże owoce, warzywa, zboża, tłuszcze roślinne, ryby i owoce morze. Jej ważną zasadą jest częste sięganie po lokalne, nisko przetworzone produkty i ograniczenie spożywania czerwonego mięsa. Przeanalizujmy, co wchodzi w jej skład i skąd biorą się jej zdrowotne właściwości.

 

Owoce i warzywa

 

Owoce i warzywa od lat stoją na straży naszego zdrowia. Są niskokaloryczne, a dzięki temu, że zawierają wyłącznie naturalne cukry, są idealnym wyborem dla osób starających się utrzymać smukłą sylwetkę. Jako bogate źródło błonnika, witamin i składników mineralnych nie tylko regulują nasze procesy trawienne, ale także wspomagają pracę układu krążenia. Czy wiesz, że każdego dnia powinieneś spożywać 5 porcji owoców i warzyw? Im więcej kolorów wyląduje na twoim talerzu, tym lepiej dla twojego serca.

 

Tłuszcze roślinne i ryby

 

Spożywanie ryb i roślin dostarcza twojemu organizmowi drogocennych tłuszczów nienasyconych. W odróżnieniu od tłuszczów nasyconych (zawartych np. w czerwonym mięsie i wyrobach cukierniczych), ich nienasycone odpowiedniki redukują poziom szkodliwego cholesterolu. Ryby są również niezastąpionym źródłem witamin A, D, E, K i kwasów omega-3, które regulują ciśnienie i procesy odpowiedzialne za krzepliwość krwi. Pamiętaj, żeby włączyć do swojej diety łososia, tuńczyka, sardynki, orzechy i oleje roślinne. Szczególnie polecana jest oliwa z oliwek, olej arachidowy i rzepakowy.

 

Czerwone wino

 

Dokładnie tak! Czerwone wino w umiarkowanej ilości (1-2 lampki dziennie) może mieć zbawienny wpływ na kondycję naszego serca. Doskonale wiedzą o tym Francuzi i Włosi, którzy nie wyobrażają sobie posiłku bez lampki dobrego wytrawnego trunku. Resweratrol, w który bogate są winogrona i wino, podnosi poziom dobrego cholesterolu we krwi, redukuje zlepianie się płytek i tworzenie skrzepów w tętnicach. Niewielkie dawki alkoholu rozszerzają naczynia krwionośne, w wyniku czego zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy.

 

Zioła i zielona herbata

 

O prawidłowy poziom cholesterolu dbają również zioła, a zwłaszcza te, które przyspieszają proces produkcji żółci w wątrobie. Należy do nich m.in. mięta pieprzowa, cykoria, korzeń mniszka czy czarna rzodkiew. Oprócz ziół warto również sięgnąć po zieloną herbatę, która zawiera cenne antyoksydanty. Ich rola w zwalczaniu wolnych rodników jest niezwykle ważna!

 

Prowadzone przez lata badania udowodniły, że dieta śródziemnomorska ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Jej stosowanie znacząco obniża (nawet o 50%!) ryzyko zachorowania na choroby serca. Ważne jest nie tylko to, co jemy, ale również to, w jaki sposób podchodzi się do posiłków. W trosce o zdrowe serce warto wziąć przykład z Włochów, Hiszpanów i Greków, którzy są znani z niespiesznej celebracji jedzenia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *