Dlaczego sen jest tak ważny?

Wszechogarniające rozrywki, stres oraz nawał pracy sprawia, że coraz częściej zaniedbujemy sen, a przynajmniej nie przeznaczamy na niego odpowiedniej ilości czasu. Tymczasem jest on równie

Wszechogarniające rozrywki, stres oraz nawał pracy sprawia, że coraz częściej zaniedbujemy sen, a przynajmniej nie przeznaczamy na niego odpowiedniej ilości czasu. Tymczasem jest on równie istotny dla naszego organizmu jak jedzenie czy picie.

 

Regeneracja organizmu

 

Choć mówi się o tym, że sen to czas odpoczynku mózgu to ten tak naprawdę cały czas pracuje, a co więcej regenerują się wtedy jego poszczególne komórki. Z tego właśnie względu osoby wyspane mają następnie większą swobodę myślenia oraz łatwiej jest im utrzymywać koncentrację. W trakcie snu reguluje się także nasza przemiana materii i wzmaga się produkcja niektórych hormonów, w tym odpowiedzialnych za wzrost – to właśnie dlatego mówi się o tym, iż dzieci powinny dużo spać, by odpowiednio rosnąć. Brak odpowiedniej dawki snu prowadzi także do osłabienia odporność organizmu, przez co stajemy się bardziej podatni na choroby. Może się też przyczyniać do nadciśnienia i otyłości. Osoby zmagające się z bezsennością częściej muszą chodzić do lekarza i są bardziej podatne choćby na występowanie depresji. Regularny i spokojny sen stanowi zatem element niezbędny do kontrolowania naszego zdrowia.

 

Skutki braku snu

 

Osoby niewyspane są nie tylko w gorszym nastroju, ale też słabszej kondycji do codziennych czynności. Bezsennym nocom towarzyszy potem apatia i rozdrażnienie, a także problemy z zapamiętywaniem i koncentracją. Może to także prowadzić do tego, że mózg sam będzie się “wyłączał” na krótkie fragmenty, co jest przyczyną wielu wypadków na drogach, w kontekście przemęczonych i niewyspanych kierowców. Takie zmęczenie może mieć też negatywne skutki względem mowy i wzroku, a oprócz tego zwiększa prawdopodobieństwo występowania silnych bólów głowy. Długotrwałe problemy ze snem będą prowadzić do poważniejszych chorób i mogą skrócić nasze życie nawet o parę lat.

 

Jak zadbać o odpowiedni sen?

 

Przede wszystkim sen jest często kwestią indywidualną i zależy także od wielu czynników, na przykład aktywności danego dnia. Uniwersalne są jednak zasady by próbować zasypiać i budzić się o w miarę regularnych porach. Po szczególnie intensywnym dniu można pozostać w łóżku trochę dłużej, by odpowiednio się zregenerować. Na jakość snu wpływają oczywiście hałasy oraz oświetlenie, zatem najlepiej postarać się o całkowitą ciszę i ciemność. Przed samym zaśnięciem lepiej zrezygnować z korzystania z elektroniki, natomiast dla wyciszenia można na przykład poczytać książkę. Ważne są także kwestie żywieniowe – o późnych porach dnia lepiej zrezygnować z picia kawy i napojów energetycznych, a ostatni posiłek przed snem powinien być możliwie jak najlżejszy i trzeba go zjeść do 2-3 godzin przed pójściem spać.

 

Kwestia snu jest bardzo istotna dla jakości naszego życia, dlatego nie należy jej lekceważyć. Osoby wyspane lepiej i efektywniej funkcjonują w ciągu dnia, utrzymując większą koncentrację i szybciej reagując na bodźce. Brak odpowiedniego snu może z kolei prowadzić do problemów ze zdrowiem, zarówno w krótkim okresie, jak i na dłuższym dystansie, przyczyniając się czasem do poważnych chorób. Warto zadbać zatem o spokojny i długi sen.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *