Mity o białku w diecie

Okazuje się, że na temat białka w diecie powstało wiele mitów, w które wciąż wiele osób wierzy. Co zatem warto wiedzieć na jego temat i

Okazuje się, że na temat białka w diecie powstało wiele mitów, w które wciąż wiele osób wierzy. Co zatem warto wiedzieć na jego temat i które informacje należy włożyć między bajki?

 

Mleko ma najwięcej białka ze wszystkich produktów spożywczych

 

To oczywiście nieprawda. Najwięcej białka zawierają bowiem mięso, wędliny, ryby, sery żółte i białe, orzechy, słonecznik, pestki dyni, soja oraz warzywa strączkowe. Zawartość białka w ich przypadku sięga 20%. Produkty zbożowe mają maksymalnie 14 % białka, nieco mniej warzywa i owoce za wyjątkiem wspomnianych warzyw strączkowych.

 

Mięso jest źródłem białka najwyższej wartości

 

Tak naprawdę białko najwyższej jakości znajduje się  w jajku kurzym. Posiada ono bowiem wszystkie najważniejsze aminokwasy i to w znacznych ilościach. Nie bez powoduje uznaje się je za wzorzec białka, podobnie jak to z mleka kobiety karmiącej dziecko piersią. Ich skład jest zbliżony w praktyce to składu białek budujących ludzki organizm.

 

Dzieci wegetarian rosną wolno, bo jedzą za mało białka

 

Tak naprawdę zdrowe, odpowiednio zbilansowane posiłki wegetariańskie mogą dostarczać do organizmu wszystkie najważniejsze aminokwasy.  Wszystkie nieprzetworzone produkty roślinne, w szczególności warzywa strączkowe zawierają bowiem aminokwasy, chociaż w nieco mniejszych ilościach niż produkty zwierzęce.Dlatego należy spożywać je w większych ilościach.

 

Białko nie ma żadnego wpływu na sylwetkę

 

To oczywiście nieprawda. Białko posiada bowiem dość silne właściwości odchudzające. W praktyce trawienie posiłków składających się z dużej ilości białka kosztuje sporo energii. Czerpana ona jest z tkanki tłuszczowej, co przyspiesza metabolizm i znacznie ułatwia odchudzenie. Dania wysokobiałkowe zapewniają ponadto uczucie sytości na dłużej niż te, które są bogate w dużą ilość węglowodanów.

 

Białko w nadmiarze nie jest szkodliwe

 

Okazuje się, że diety wysokobiałkowe mogą wyrządzić całkiem sporo szkody w organizmie. Diety wysokobiałkowe odchudzające rzeczywiście są pomocne przy zrzucaniu nadprogramowych kilogramów, ale mają również swoją cenę. W czasie spalania białka powstaje bowiem sporo toksycznych dla organizmu ludzkiego produktów przemiany materii np. mocznik, które należy szybko zutylizować i wydalić z organizmu. Odpowiedzialne za to są wątroba i nerki. Jeśli białka w diecie jest bardzo dużo, organy te są mocno obciążone.

 

Każda osoba potrzebuje takiej samej ilości białka

 

To oczywiście fałsz. Wprawdzie średnio przyjmuje się, że zdrowa osoba w wieku dorosłym dziennie potrzebuje 1 gram białka na każdy kilogram białka. Jednak w praktyce osoby, które cierpią na nadczynność tarczycy potrzebują nawet dwa razy więcej białka. Ponadto znacznie wyższe zapotrzebowanie na białko mają kobiety ciężarne, matki karmiące dzieci piersią czy rekonwalescenci po operacjach, urazach i złamaniach wszelkiego rodzaju. Sporo białka potrzebują też osoby ciężko pracujące na co dzień fizycznie czy intensywnie i regularnie trenujące. Warto o tym pamiętać, komponując dietę odpowiednią dla siebie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *