Zdrowie na talerzu – suplementy diety

Wśród dietetyków bardzo popularna jest opinia, że zdrowa i zbilansowana dieta nie wymaga dodatkowej suplementacji. Czasami jednak – na przykład w miesiącach zimowych czy w

Wśród dietetyków bardzo popularna jest opinia, że zdrowa i zbilansowana dieta nie wymaga dodatkowej suplementacji. Czasami jednak – na przykład w miesiącach zimowych czy w czasie wzmożonej aktywności – zmuszeni jesteśmy dodać do naszego codziennego jadłospisu określone suplementy. Warto jednak zatroszczyć się o to, aby były to substancje sprawdzone i naturalne.

 

Kiedy i dlaczego sięgnąć po suplementy diety?

W codziennej żywności chemii mamy pod dostatkiem. Dlatego należy postawić na naturalne suplementy. Kiedy należy to robić? Suplementacja powinna wynikać z dokładnej analizy zapotrzebowania naszego organizmu, ponieważ producenci często będą się starali przekonać nas o konieczności zażywania substancji, które niekoniecznie są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Wyniki badania krwi oraz wizyta lekarska wraz z analizą aktualnej sytuacji życiowej pomoże nam dobrać odpowiednie suplementy. Na przykład w okresie jesienno-zimowym warto zadbać o dodatkowy preparat witaminowy, ponieważ w tym czasie żywność jest o wiele uboższa w składniki odżywcze.

Brak słońca powoduje także niedobór witaminy D. Często zastanawiamy się nad przyczynami tzw. „jesiennej depresji”, a powodem jest bardzo często niedobór tego  właśnie składnika. W przypadku słabej kondycji włosów i paznokci nie należy od razu sięgać po preparaty chemiczne. Może się okazać, że odpowiednia dawka biotyny rozwiąże nasz problem. Po suplementy diety należy sięgnąć również w okresie wzmożonej aktywności ruchowej. Wówczas cenne okażą się takie suplementy jak l-arginina czy l-karnityna. Skupiając się jednak na specyficznych związkach nie należy zapominać o fundamentach – niedobory magnezu mogą mieć bardziej negatywne konsekwencje niż brak suplementacji wyżej wymienionych składników.

 

Przede wszystkim natura!

Wszystkie potrzebne nam składniki znajdują się w naturze. I chociaż półki sklepów uginają się od chemicznych suplementów diety, trzeba pamiętać, że lepsze będą ich naturalne odpowiedniki. Dobierając suplementację w okresie wzmożonej aktywności sportowej warto postawić na producentów, którzy oferują nam suplementy uzyskiwane z naturalnych składników. Często idzie za tym cena, jednak w przypadku inwestycji w zdrowie i dobrą kondycję koszty nie powinny grać pierwszoplanowej roli. W ośrodkach sportowych często prowadzone są badania nad wpływem naturalnych suplementów na wydolność i zdrowie zawodników. Optymalny suplement powinien: trwale, a nie tylko doraźnie poprawiać nasze samopoczucie, zwiększać wydolność organizmu w sposób zgodny z zasadami uczciwej rywalizacji sportowej, a także utrzymywać wyniki badań ogólnych na bardzo dobrym poziomie. Suplementy chemiczne mogą niekiedy znajdować się na liście środków niedozwolonych przez Światową Agencję Anty-Dopingową (WADA), co nie tylko uniemożliwia zdrową rywalizację sportową, ale przede wszystkim może zaszkodzić zdrowiu. Zanim zaopatrzymy się w zalecany suplement trzeba dokładnie czytać etykiety. Suplementy diety – czy to odżywki dla sportowców czy też preparaty witaminowe – powinny pochodzić z naturalnego i sprawdzonego źródła.

 

Suplementy diety – czy naprawdę są konieczne?

Nic nie zastąpi zbilansowanej diety, nie mniej jednak suplementacja jest czasem wskazana. Na pewno nie warto stosować suplementów „na oślep” bez konsultacji z lekarzem czy dietetykiem. Suplementacja – podobnie jak każda terapia lekowa – powinna być stosowana świadomie i w określonym celu. Nie warto ulegać presji reklam, ale skupić się na rzeczywistej pomocy organizmowi. Bo dzięki naturalnym suplementom organizm dostaje możliwość optymalnego funkcjonowania, a na to każdy z nas zasługuje. Nie ma powodu, aby narażać się na złe samopoczucie, które wynika tylko i wyłącznie z niedoboru określonego składnika. Zdrowie znajduje się na talerzu, ale czasami trzeba mu pomóc. Ważne, aby robić to w rozsądny sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *